Mombasa & Malindi
Tot besluit van onze reis brengen we een week door langs de kust van Kenia. We beginnen in Mombasa. Mombasa is een mooie stad, in het oude deel langs de haven kan je heerlijk ronddwalen. Langs de kust zijn de mensen erg vriendelijk en je wordt minder lastig gevallen als je 'los' op straat loopt dan in het binnenland.
We
verblijven enkele dagen in een echt beach resort ten noorden van Mombasa. Het
hotel ziet er aardig uit en de zwembaden zijn ook mooi, het hotel ligt direct
aan het strand, allemaal prima dus. Toch bevalt het hotel niet zo best. Het 'Centerparks-gevoel' slaat toe: je zit totaal
afgezonderd van het echte leven en de geforceerde pogingen van het personeel om
een Keniaanse sfeer te creëren ('Jambo!', 'Hakuna Matata') en de gasten te
amuseren worden me na twee dagen definitief te veel!
In
zee wordt nauwelijks gezwommen, het zwembad ziet er een stuk schoner uit en
bovendien word je op het strand lastig gevallen door souvenirverkopers en
mannen die boottochtjes aanbieden. Bovendien wordt bij vloed het strand totaal
overspoeld, zodat je je strandbezoeken goed moet timen! Bij eb is de zee alleen
in de verte nog te bekennen. De boten hangen scheef op het zand, krabbetjes
schieten scheef weg door het zand en overal liggen
schelpen en zeewier. Een mooi gezicht, dus trotseer ik alle verkopers om wat
foto's te maken.
We
bezoeken Mombasa om rond te kijken en om de bus en het vliegtuig voor het
vervolg van onze reis te regelen. 's Ochtends om 9 uur vertrekt er een busje van
het hotel naar de stad - tenminste, dat staat op papiertjes bij de receptie en
als je het vraagt knikt iedereen vriendelijk van ja, 'Hakuna Matata'. Om 9 uur
komt het busje niet opdagen, we moeten nog diverse malen dringend verzoeken om actie
te nemen, kennelijk is men niet zo gewend dat gasten Mombasa willen
bekijken??? Uiteindelijk komen we toch in Mombasa aan. Zodra we uitstappen
worden we benaderd door een gids, die zo officieel doet dat ik
denk
dat hij van het hotel is. Bij nader inzien ga ik twijfelen, maar ja, toen
zaten we er al aan vast. Hij was wel heel behulpzaam overigens en liet ons leuke
plekjes van de stad zien, zoals de overdekte groentemarkt, de kleine straatjes
in de oude stad en natuurlijk Fort Jesus.
Fort
Jesus werd eind zestiende eeuw
bovenop een koraalrif gebouwd door de Portugezen. Het kijkt op een strategische
positie uit over de Indische oceaan. Hier is heel wat afgevochten! Het fort is
vorige eeuw als gevangenis gebruikt. De dikke muren en de vochtige gewelven
spreken nogal tot mijn verbeelding,
een
naargeestige sfeer. Bovenop de bolwerken bekijken we de kanonnen en genieten van
het uitzicht over zee, kijkend door diverse schietgaten. Onze gids vertelt over
de maandenlange belegeringen die men binnen dit fort weerstaan heeft.
Uiteindelijk liep het echter slecht af voor de Portugezen. Ook al een benauwend
idee, zo'n maandenlange belegering met steeds minder te eten en steeds meer
zieken en doden. Een sfeervol fort zullen we maar zeggen!
Per
lokale bus vertrekken we naar Malindi. We worden regelmatig aangehouden voor
politiecontroles. Het oponthoud duurt soms wel erg lang, zodat ik aan mijn
buurman vraag wat er aan de hand is. Die legt me uit dat de politie controleert
op te volle bussen. Ik uit mijn verbazing over het feit dat we telkens weer door
mogen rijden, terwijl deze bus toch veel te vol is. Ach ja, zo zegt m'n buurman,
in ruil voor een kleine donatie aan de plaatselijke politie is dat niet zo'n probleem!
We
hebben leuk uitzicht uit de bus, het landschap is groen en we komen door diverse
levendige dorpjes. Vervoer gaat hier voornamelijk per fiets of met de bus. Ook
op andere plaatsen in Kenia hebben we veel fietsen gezien, bijvoorbeeld bij de
grensovergang met Tanzania, waar mannen torenhoog beladen fietsen voortduwden
door het mulle zand.
Malindi
is niet zo groot als Mombasa en veel rustiger. Er wonen relatief veel
Europeanen, vooral Italianen. Iedereen is hier erg vriendelijk en tijdens een
lange wandeling langs de kust en terug midden door het plaatsje worden we totaal
niet lastig gevallen. Ook 's avonds lopen we probleemloos de ruime twee kilometer
van het centrum naar ons pension.
De volgende morgen maken we een excursie naar het maritieme natuurpark, waar je prachtig kan snorkelen. Helder water van een zalige temperatuur, mooie koraalriffen en fel gekleurde vissen die enthousiast uit de hand eten - er komen hier meer toeristen!
Vanuit
Malindi vertrekken we per vliegtuig, een 12-persoons Cessna, naar de Lamu
Archipel. Dit stuk
noordwaarts langs de kust is niet veilig met de bus, die wordt af en toe
overvallen volgens de reisgidsen. In Mombasa hebben we ook de plaatselijke
bevolking gevraagd, maar unaniem raadt men ons ten sterkste af met de bus te
gaan. Verder is het ook een heel eind, de weg is slecht en je doet er minimaal
12 uur over, als het niet tegenzit...![]()
Terug naar Virtual Traveling home