Lake Manyara & Terengire NP
We
volgen de steeds slechter wordende weg weer terug richting Ngorongoro krater.
Daarna nog enkele tientallen kilometers waar we al schuddend en hotsend uren
over doen, en dan zijn we bij Lake Manyara waar we op de heenweg ook al langs
zijn gekomen. Verdwalen is hier namelijk niet makkelijk: er is maar één
weg!
Langs
deze weg liggen diverse souvenirwinkels. Douglash, onze gids annex chauffeur
stopt bij een kleinere winkel, volgens hem de goedkoopste die er hier is
(vertaling: winkel wordt beheerd door goede vrienden of familie van Douglash).
In ieder geval is dit niet zo'n winkel waar je onmiddellijk belaagd wordt door
een tiental goedgeklede charmante dames, dus er is nog enige hoop op betaalbare
prijzen.
Ik vind een heel mooi ebbenhouten beeldje van een liefdespaartje, dat
helaas een fortuin moet opbrengen. Jac en ik zijn na diverse reizen zeer
geoefend in het afding toneelspel, waarbij we de rollen aardig verdelen. Meestal
is Jac de onwillige partner die zeer beslist niet hoger wil dan een toch wel
onredelijk lage prijs - duidelijk uitstralend dat hij al veel te veel naar zijn
zin betaald heeft voor dit soort prullaria, terwijl ik bij het demonstratief
verlaten van de winkel (en in dit geval zelfs het instappen in het busje) toch
nog een laatste, net ietsje hoger bod doe. Natuurlijk betalen we toch nog altijd
te veel, dit leidt Jac tenminste af uit het feit dat men uiteindelijk akkoord
gaat met onze prijs! Maar het beeldje staat heel mooi op onze oer-Hollandse
schoorsteenmantel!
Lake
Manyara bestaat voor 70% uit water en voor de rest uit bos, zodat het heel
moeilijk is om dieren te zien. Hier zouden leeuwen in bomen moeten huizen - die
luie beesten moeten wel een hele goede reden hebben om zoveel energie aan boom
klimmen te besteden! Een theorie was dat ze de tse-tse vliegen willen ontwijken,
iets waar wij hier en in Terengire in ieder geval ladingen energie aan besteed
hebben! Maar
in de paar uur die we hier rondgehobbeld hebben zijn we er geen tegengekomen,
dus ik heb het niet kunnen vragen.
Wel zien we veel vogels en het meer ligt er mooi bij, in de late middagzon. Bij
een picknickplaats naast het meer kunnen we even de benen strekken. Opeens zie
ik dat er nijlpaarden in het meer zwemmen, kleine stipjes maar duidelijk
herkenbaar aan de
roze oortjes en neusgaten! Een raar idee, nijlpaarden in je
meer! Van grote afstand zie ik bekken eindeloos opengesperd worden, maar ik heb
het manmoedig genegeerd (erg ver weg en m'n fototoestel lag in het busje...).
We
overnachten in alweer een prachtig gelegen lodge, met uitzicht over het meer. De
volgende morgen gaan we op weg naar Terengire, het
laatste park wat we op onze safari bezoeken. Ons busje begint wat mankementen te
vertonen: het sluiten van de schuifdeur lukt alleen na een aantal keren met grof
geweld de deur dicht te
rammen (en de arme Douglash heeft al last van z'n rug,
hoe zou dat komen met zo'n enorm slechte weg??) en dan nog komt er door de
kieren steeds meer stof binnen. Eén stoel is onbruikbaar, de leuning buigt
scheef door naar achteren. Verder hangt de bumper nog los. Aan de beproevingen
van de arme Douglash komen geen einde: terwijl we rijden duikt hij opeens
razendsnel weg, hij belandt vrijwel op de bijrijderstoel. Hij is helemaal overstuur
en het duurt even voordat we begrijpen wat er gebeurd is: een zwarte mamba stak
de weg over. De zwarte mamba is de gevaarlijkste slang van Tanzania, als je
daardoor gebeten bent, moet je binnen een uur antigif toegediend krijgen, anders
overleef je het niet.
Verder is het beest agressief, bij een ontmoeting met een
mens vlucht hij niet weg, maar richt zich op op z'n staart en slaat toe. De
slang is twee tot vier meter lang, en schijnt ook automobilisten door open
raampjes heen te bijten. We kunnen het nauwelijks geloven, ik had wel in een
flits een grote zwarte slang op de weg gezien, maar dat leek me eerder
gevaarlijk voor het beest zelf. Douglash leek me tot nu toe echter niet een
overdreven bezorgd type.
Zonder
verdere incidenten komen we in Terengire NP aan. Terengire biedt met
z'n prachtige rivier, Baobab bomen en uitgestrekt moeras een fantastische achtergrond voor
foto's. Er zijn grote kuddes olifanten en enorm veel verschillende soorten
vogels. Ook hier verblijven we weer in een prachtige lodge, midden in het park.
De architectuur is origineel: de entree van het hotel stelt een olifant voor!
Overal komen ronde vormen met puntdakjes terug, binnen uitgevoerd in roze
marmer,
buiten bruin cement met blauwe steentjes. En laten we het zwembad niet
vergeten, zalig met deze hitte!
En dan, op onze laatste safaridag, zien we zelfs nog een luipaard! Een
jeep staat totaal illegaal ergens midden in de bush-bush, dit trekt de aandacht
van onze fanatieke gids-chauffeur en hij sjeest maar weer eens cross-country richting jeep!
Vlakbij zou een luipaard in het
hoge gras liggen. Pas als het luipaard verstoord opstaat,
zien we dat hij maar enkele meters voor ons busje lag! Bij nader inzien lijkt
het me toch niet zo verstandig hier te gaan wandelen, dit beest lijkt uit z'n
humeur en mist die luie uitstraling van de leeuwen!
Terug naar Virtual Traveling home