|
Peru - Nazca |
||||
|
||||
|
Klik hier om alle foto's met vergrotingen te bekijken! - Klik hier om de DVD met diashows met muziek + beeldvullende foto's te bestellen! |
||||
| Bezocht: Nazca lines
|
||||
‘Douchekop’ is een tamelijk onbekend begrip in Peru. Het water komt òf in één smal stroompje naar beneden, òf stroomt voornamelijk via de wand naar de grond. Maar we willen niet de verwende toerist uithangen en ik ben allang blij dat we in dit hotel een kamer met een echt naar buiten uitkijkend raam hebben! Dit hotel is überhaupt heel prima, het heeft zelfs een kleurrijke, compacte tuin compleet met zwembad. We ontbijten op het terras en brengen de ochtend aan en in het zwembad door. Onze vlucht over de Nazca lijnen gaat pas om drie uur ’s middags, geen gunstige tijd hebben we gelezen in onze LP omdat ’s middags de wind komt opzetten en de belichting alleen ’s ochtends vroeg goed is om de lijnen te accentueren. Laat in de middag zou in theorie ook goed zijn, maar ‘s middags is het vaak bewolkt.
We zijn Elias dankbaar dat hij ons verblijf in Nazca teruggebracht heeft tot één dag, want behalve aan het zwembad zitten en een standaard rondje rond het plein lopen, is in dit kleine plaatsje niets te doen. OK, met uitzondering dus van de vlucht over de Nazca lijnen. Na een uitgebreid verblijf in en aan het zwembad begint het wat te betrekken. We eten iets en doen dan twee rondjes plein. Hier is niet echt veel tijd mee gemoeid en dat is maar goed, want als we om één uur terug zijn bij het zwembad blijkt dat we gelijk naar het vliegveldje kunnen vertrekken. Men gaat hier heel flexibel om met tijden. De wind komt opzetten, het betrekt steeds meer en we moeten snel vliegen of anders kan het niet meer.
Ondanks het inderdaad slechte licht en de turbulente vlucht in het piepkleine vliegtuigje is het bekijken van de lijnen heel bijzonder. De vlucht is echter geen aanrader als je last hebt van hoogteziekte! Even afgezien van de luchtzakken, op zich al niet echt prettig, maakt de piloot continu scherpe, geheel scheefhangende bochten om de grote patronen op de grond eerst aan de linkerkant van het vliegtuigje te tonen en vervolgens aan de rechterkant. Onze medepas-sagier, die voor naast de piloot zit, krijgt op zeker moment zo’n last van misselijkheid dat ze de piloot maar even waarschuwt. De piloot aarzelt geen moment en draait meteen het raampje aan haar kant open! Dit is dus absoluut de eerste keer dan ik in een vliegtuig met open raampje gevlogen heb. Jac, die direct achter haar zit, begint verdacht naar mijn kant uit te wijken, kennelijk bang dat eventueel braaksel niet keurig het raam uit maar in zijn gezicht belandt. Gelukkig komt het niet zo ver, wellicht door de frisse lucht, alhoewel ze een half uur na de landing nog steeds lijkbleek is. We moeten even oefenen met het herkennen van de patronen, maar dan is het verbluffend om zo opeens een aap, een walvis, een papagaai enzovoort te herkennen, enorme figuren en onvoorstelbaar hoe men het overzicht heeft weten te behouden tijdens het maken ervan. Je hebt eigenlijk een vliegtuig nodig om te zien wat je doet, op dit vlakke terrein! En waarom zou je er überhaupt aan beginnen als je de figuren toch niet kunt zien. Het buitenaardse idee is aanlokkelijk, maar wij gaan toch voor de meer gewone uitleg dat de figuren gebruikt werden in een verering van natuurkrachten zoals de zon. De Inca´s gebruiken o vera l deze geometrische figuren, in ramen ed. In Chili zijn we ook astronautachtige mannetjes en geometrische figuren tegengekomen tegen berghellingen, de theorie daar is dat de functie was om de handelsroute en waterbronnen aan te geven.
Doorreizen naar Arequipa en de Colca Canyon >>> Terug naar Virtual Traveling home |